Jak dbać o odporność organizmu?

Chcesz uchronić siebie i swoją rodzinę przed nawracającymi infekcjami? Szukasz uniwersalnej recepty na wzmocnienie odporności? Sprawdź, co dokładnie ma wpływ na Twoją odporność i jak prostymi sposobami możesz ją wzmocnić!

Za odporność organizmu odpowiada nasz układ immunologiczny, w którego skład wchodzi wiele narządów, wzajemnie ze sobą współpracujących. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym jesteśmy narażeni na infekcje, jednak o odporność należy dbać każdego dnia, ponieważ nie da się jej zbudować jednorazowo i korzystać z niej cały rok. Odporny organizm jest w stanie zwalczyć większość wirusów, bakterii czy pasożytów, na które jesteśmy narażeni. Nie zawsze jednak nasze mechanizmy obronne walczą równie efektywnie, a wpływają na to różne czynniki, np. styl życia. Aby nasze organizmy mogły w pełni bronić się przed zagrożeniem, należy im pomóc w utrzymywaniu prawidłowości niektórych procesów.
Jak prostymi sposobami zabezpieczać swój organizm? Co robić i jak się wspomagać, aby maksymalnie ograniczyć ryzyko infekcji? Poznaj nasze sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego!

1: Odstaw śmieciowe jedzenie, postaw na pełnowartościowe posiłki

Czy słyszeliście stwierdzenie, że odporność człowieka zaczyna się w jelitach? To właśnie tam znajduje się ponad połowa tkanki limfatycznej, będącej podstawą układu odpornościowego. Całkiem niedawno badania naukowe wykazały, że właśnie poprzez jelita nasz organizm wyłapuje oraz unieszkodliwia najwięcej toksycznych substancji, które zagrażają całemu organizmowi.

Nie bez powodu mówi się, że podstawą do utrzymania dobrej odporności jest zdrowa dieta. Fast foody i słodkie napoje powinniśmy całkowicie odstawić, a dietę uzupełnić w pełnowartościowe posiłki. Najwięcej minerałów, witamin oraz błonnika zapewniają nam warzywa i owoce. Dbają również o usuwanie wolnych rodników. Właściwie zbilansowana dieta to dobrze funkcjonujący organizm i układ trawienny, a więc także układ immunologiczny. Dlatego warzywa powinny stanowić główną część naszych posiłków – marchew, pomidory, brokuły, szpinak, papryka, rośliny strączkowe. Dodatkowo, warto swoją dietę wzbogacić w kiszonki – kiszoną kapustę, ogórki czy buraki. Zawarty w kiszonkach kwas mlekowy sprzyja rozwojowi bakterii jelitowych, które są dla nas korzystne oraz podczas fermentacji wytwarzają naturalną witaminę C. Przy odrobinie wyobraźni można stworzyć naprawdę ciekawy i zdrowy jadłospis!

2: Ruszaj się!

Kolejną ważną zasadą jest regularne uprawienie aktywności fizycznej! Nie musimy przemęczać się codziennie na siłowni, lecz warto np. 2-3 razy w tygodniu poświęcać choć pół godziny na spacer, pływanie czy jogging. Nawet niewielka aktywność ruchowa przyczynia się do wzmocnienia organizmu, dotlenienia mózgu oraz pozbywania się szkodliwych toksyn. Co więcej, sport wpływa korzystnie na dużo innych procesów w naszych ciałach – przyspiesza metabolizm, produkuje endorfiny, czyli hormony szczęścia oraz pomaga zrzucić zbędne kilogramy.

zwiększenie odporności organizmu przez aktywność fizyczną

3: Relaks i sen zapewnią Ci zdrowie

Czy zdarzyło Wam się nagle przeziębić, gdy mieliście natłok obowiązków w pracy i ani chwili na odpoczynek? Przemęczenie organizmu oraz stres przyczyniają się do produkcji hormonu stresu – kortyzolu. Ten natomiast wpływa negatywnie na układ odpornościowy. Jeśli więc odczuwamy długotrwały stres, a nasz tryb życia nie pozwala nam się wysypiać, to prawdopodobieństwo infekcji wirusowej jest dużo większe. Co więcej, udowodniono naukowo, że regularny, zbyt krótki sen obniża odporność u człowieka, ponieważ organizm nie ma czasu, aby się w pełni zregenerować. Dorosła osoba powinna przesypiać minimum 7 godzin dziennie, najlepiej w ciemności, ponieważ tylko wtedy w naszym mózgu produkuje się najwięcej melatoniny – hormonu snu. Połącz przyjemne z pożytecznym, bo w końcu kto nie lubi się porządnie wyspać?

4: Hartowanie organizmu to same korzyści

To dobra wiadomość dla pasjonatów saunowania, których ostatnimi czasy w Polsce przybywa – hartowanie organizmu wspomaga mechanizmy obronne naszych ciał! Poddawanie się naprzemiennie gorącej i chłodnej temperaturze ma korzystny wpływ na nasz układ odpornościowy. Należy oczywiście zachować umiar i stopniowo przyzwyczajać się do temperatur, żeby nie miało to odwrotnego skutku. Nie bez powodu m.in. kraje skandynawskie od dawna tak cenią sobie rytuał sauny. Aby przynosiło to pozytywne efekty, po rozgrzaniu ciała paruminutową sesją w saunie, konieczny jest następnie zimny prysznic i schłodzenie organizmu. Podczas saunowania wydalamy część niekorzystnych toksyn, wzmacniamy odporność, relaksujemy się oraz dbamy także o swój układ krążenia! Może być to idealne rozwiązanie szczególnie w czasie jesienno-zimowym.

5: Sposoby naszych babć często są niezastąpione

Mało kto pamięta, że naturalne suplementy dają często najlepsze efekty! Mowa o roślinie, którą leczyły nas nasze babcie – czosnku. Tak, czosnek to naturalny antybiotyk, który bardzo skutecznie dba o naszą odporność. Ma działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe, pomaga szybciej dojść do zdrowia podczas infekcji, a ponadto zawiera wiele dobroczynnych witamin oraz minerałów. Jeśli przeszkadza Wam jego zapach lub smak, w aptekach znajdziecie wiele dobrej jakości suplementów z olejkiem czosnkowym. Jeśli jednak jesteście fanami tej przyprawy, nie żałujcie jej w kuchni!

odpowiednie odżywianie sposobem na zwiększenie odporności organizmu

Oprócz czosnku, warto regularnie suplementować się witaminami, np. witaminą C (np. naturalny wyciąg z dzikiej róży bądź aceroli) czy witaminą D, (której nasz organizm produkuje mniej w sezonie jesienno-zimowym).

6: Nie zapomnij o wodzie!

Ostatnią, dla wielu oczywistą kwestią przy utrzymaniu dobrej odporności, jest picie odpowiedniej ilości wody. Prawidłowe nawodnienie zapewnia nam m.in. właściwe funkcjonowanie procesów metabolicznych, transport i wchłanianie składników odżywczych czy wydalanie toksyn. Dlatego tak ważne jest picie wody, a najlepiej tej najwyższej jakości, czystej, bez słodzików czy cukru.

poprawa odporności dzięki wodzie wysokiej jakości

W czasach idei ograniczania plastiku, warto postawić na domowy filtr kuchenny, dzięki któremu dostęp do czystej i smacznej wody będzie nieograniczony, a ilość wyrzucanych plastikowych butelek zmniejszona do minimum. Dobrym rozwiązaniem będzie filtr odwróconej osmozy, który oczyszcza wodę z zanieczyszczeń chemicznych, fizycznych, mikrobiologicznych, a w tym mikroplastików. Ponadto, jeśli wybierzecie odwróconą osmozę z wkładem rewitalizującym, końcowy etap filtracji wzbogaca wodę w magnez i podwyższa jej Ph – woda jest zatem idealnie czysta, smaczna, pełna magnezu i ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Coraz popularniejsze rozwiązanie i w dodatku bardzo wygodne, z pewnością warto zwrócić na nie uwagę.

Buduj odporność każdego dnia!

Na utrzymanie dobrej odporności naszego organizmu wpływa wiele czynników. Zdrowa dieta, aktywność fizyczna, ilość stresu czy nawodnienie – o nie powinniśmy dbać przez cały rok, ponieważ nasz styl życia przekłada się na nasze mechanizmy obronne. Jeśli chcesz zatem zadbać o siebie i swoją rodzinę, wprowadź powyższe nawyki w swoim domu i ciesz się wysoką odpornością o każdej porze roku!

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany dzięki wsparciu merytorycznemu i opisom produktów sklepu internetowego ZeStudni.pl

Jeden komentarz

  1. Najważniejsze to patrzeć co się je, jak nie będzie chemii z jedzenia sztucznego w ciele, to zupełnie inny jest wtedy temat odporności, Nie trzeba nawet nic stosować specjalnie. Oczyszczanie wody też ważne, bo to także chemikalia a im mniej ich w ciele, tym lepiej.

    weronika

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *