Wsparcie dla układu nerwowego.
Aby wzmocnić nasze zdrowie psychiczne, nie zawsze trzeba sięgać od razu po leki przepisywane przez lekarzy psychiatrów, czyli najczęściej obecnie antydepresanty typu SSRI/SNRI. Choć mogą to być też inne typy leków np. trójpierścieniowe lub neuroleptyki. Wpływają one na neuroprzekaźniki, typu serotonina, noradrenalina, które odpowiadają ze odpowiednie przekaźnictwo neurotransmiterów w mózgu. Ich wpływ ma duże znaczenie w wypadku problemów ze zdrowiem psychicznym ale także chorób psychosomatycznych, które bardzo często powstają w wyniku stresów lub zaburzeń psychicznych. Nie są to jednak całkiem naturalne środki, do tego mają szereg objawów ubocznych niezwiązanych z okresami początków przyjmowania czy ich odstawiania. Częst powodują wiele objawów, które utrzymują się wiele miesięcy a czasami lat po odstawieniu i mogą przez to powodować nawroty zaburzeń i ponownego spadku poziomu zdrowia emocjonalnego.

Alternatywnym wsparciem mogą być dlatego suplementy oraz witaminy, które często nie odstępują w działaniu leków antydepresyjnych czy innych, a są jednak „lżejsze” od nich.

Zamienniki leków stosowanych na zaburzenia psychiczne.
Warto zacząć od witamin, gdyż te nie są może tyle co zamiennikami leków psychotropowych, ale na pewno pełnią ważną funkcję w procesach wzmacniania układu nerwowego.  Bardzo mocno polecamy witaminy chelatowane, gdyż mają największy współczynnik wchłanialności, a także zwykle jeśli lekarz nie będzie miał żadnych przeciwwskazań, to najlepiej przyjmować dawki podwójne.
Witaminy z grupy B i D – obydwie pełnią bardzo ważną rolę w procesach utleniania wolnych rodników oraz zmniejszania poziomu kortyzolu we krwi, a więc hormonu, który odpowiada za stres w organizmie.
Witamina B najbardziej wpływa na pracę nadnerczy, dlatego tak istotna jest jej codzienna suplementacja. Natomiast witamina D ma duży wpływ na neuroprzekaźniki takie jak serotonina i dopamina. Warto wspomnieć, iż jest ona dostarczana człowiekowi razem z promieniami słonecznymi.
Magnez i Wapno, od razu zaznaczamy, iż należy je brać osobno, w sensie czas pomiędzy jednym pierwiastkiem a drugim powinien wynosić minimum 8 godzin odstępu. Zarówno magnez jak i wapno wpływają bardzo na strukturę kości oraz pracę mięśni, w tym również mięśnia sercowego! Mają także znaczenie dla hormonu jakim jest adrenalina, szczególnie magnez, dlatego tak ważny jest on przy chorobach związanych z układem krążenia.

Innym tematem są zamienniki popularnych używek, na ten moment możemy wskazać dobry zamiennik dla kawy, szczegółu znajdziesz tutaj –

Suplementy Rhodiola i Ashwarandha.
Obydwa specyfiki są coraz bardziej popularne, szczególnie w stosowaniu zamiennym (średnio najlepiej co 3 lub 4 miesiąc zamieniać je ze sobą), gdyż mają bardzo duży wpływ zarówno na poziomy hormonów stresu, jak i neuroprzekaźniki. Rhodiola czyli korzeń arktyczny działa trochę bardziej uspokajająco, ale najlepiej stosować dawki od 500 mg do 1000 każdego dnia. Potrafi ona w tych dawkach, po około trzech miesiącach zastosowania, wyciszyć układ nerwowy, wpłynąć na poziomy emocji oraz zapewnić prawidłowy sen.
Dodatkowo zwiększa motywację, co wykazało Badanie Jamesa Mccola, które wykazało zwiększenie motywacji u ponad 300 studentów poddanych „terapii” Rhodiolą.
Natomiast Ashwarandha działa bardzo podobnie ale najlepiej w dawkach 350 – 700 mg dziennie z tym, że działa ona bardziej pobudzająco niż uspokajająco, choć to kwestia bardzo indywidualna. Niektórych możesz uspokajać tak samo jak Rhodiola, zależy to od receptorów neuroprzekaźnikowych danej osoby.
Zaleca się stosować obydwa preparaty zamiennie przez okres jednego roku, a następnie zrobić 3 miesięczną przerwę i powtarzać kurację.

 

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *